گردشگري گردشگري .

گردشگري

راهنماي سفر به شهر تفت استان يزد

تاريخ در قلب كوير

راهنماي سفر به شهر تفت استان يزد

در نواحي كويري ايران، جمعيت جذب شهرها و روستاهايي شده است كه منابع اب داشته باشد و به واسطه ي وجود كوه ها و چشمه ها، امكان سكونت در ان فراهم شده است. شهر تفت در استان يزد يكي از اين نمونه هاست كه به دليل نزديكي اش به قله بلند شيركوه به ارتفاع تقريبا چهار هزار 75 متر، از منابع ابي دامنه هايش سيراب شده است و باغ هاي متعدد در اطراف شهر، شاهدي بر اين ادعاست. شهر تفت نه گرماي سوزان يزد دارد و نه سوز سرماي كوهستان دارد. البته شب هاي زمستانش كمي سرد است. ولي وجود امكاناتات خوب مناسب در شهر، سفري بي دغدغه را به شما ارزاني ميدهد. در ميان اثار تاريخي موجود در شهر، مسجد <<كبيرالتوبه>> وحسنيه گرمسير پيش از بقيه معروف اند و بسياري از ايين هاي مذهبي در ان جا برگزار مي شود كه از ان جمله مي توان مراسم روز اربيعن نام برد كه امسال مصادف با اخرين روز ابان است علاوه بر بناهاي تاريخي، چند جاذبه طبيعت گردي اطراف تفت هم انگيزه شما را براي اين سفر بالاتر مي برد .

در همسايگي يزد

وسيله شخصي:اگر از تهران مي اييد ازاد راه تهران قم _كاشان را به اطراف اصفهان ادامه مسير بدهيد، اما قبل از نطنز خروجي يزد را انتخاب كنيد كه در سمت چپ تان است.به كمربندي يزد كه رسيدين بايد حدود 20 كيلومتر برانيد تا خروجي تفت را در سمت راست تان ببنيد از اين جا تا شهر تفت 15 كيلومتر فاصله است. اصفهاني ها هم بايد ابتدا به نايين بروند و سپس مسير يزد را انتخاب كنند. از شيراز وارد جاده اصفهان شويد و تقريبا 25 كيلومتر قبل از اباده در،<<سورمق>> جاده اي سمت راستان را انتخاب كنيد كه به ابر كوه مي رود. مسير را كه به سمت يزد ادامه بدهيد،1200 كيلومتر بعد از ابر كوه  به تفت خواهيد رسيد .

وسايل نقليه عمومي:با توجه به نزديكي تفت يزد مي توانيد از پروازها،قطارها،و اتوبوس هاي متعدد به مقصد يزد استفاده كنيد. ودر پايانه يزد سوار تاكسي هاي تفت شويد.

مراسم ايييني و بناهاي تاريخي شهر تفت

اثار تاريخي داخل شهر تفت: بازار سنتي تفت در كنار بلوار اصلي يا همان ايت الله كاشاني و در ضلع غربي ميدان مركزي شهر واقع شده است. در همان جا مي توانيد به ديدن مسجد شاه ولي هم برويد كه از دوران شاگردان شاه نعمت الله ولي در قرن نهم هجري برجاي ماننده است ويك اب انبار قديمي هم در كنارش وجود دارد. صحن مسجد هم يك سنگ مرمر بزرگ وزيبا و در چوبي مشبك هم دارد. در همان بلوار كاشاني و در شرق ميدان اصلي شهر، عمارت <<تمبر>> وباغ صدري و بادگير معروفش را نبش خيابان  شهدا خواهيد ديد. اين بنا مربوط به دوران زنديه بوده و بعدا باسازي شده است.

حسنيه ي گرمسير و مراسم اربعين: مهم ترين جاذبه اي محله گرمسير را مي توان حسنيه اش ناميد كه به كبيرالتوبه معروف است وتمامي مراسم مذهبي شهر مثل شب هاي قدر ، عاشورا، نخل گرداني، تعزيه و.... در ان انجام ميشود. در اخرين روز ابان ماه امسال و روز اربعين هيئت هاي مذهبي از نقاط مختلف شهر به ان جا رفته، پس از عزاداري نماز طهر به جماعت مي خوانند .

ديدني هاي خارج از شهر تفت: اگر فرصت داريد مي توانيد گشتي هم در اطراف شهر بزنيد. علاوه بر باغ هاي متعدد در حومه شهر، ابشارهاي <<دره گاهان>> در جنوب غربي تفت را مي توان معروف ترين جاذبه طبيعي تفت ناميدد. از شهر كه به سمت ابر كوه و غرب خارج شويد، تقريسبا 5000متر بعد از  تقاطع كمربندي، يك جاده ي فرعي در سمت چپ تان است كه پنج  كيلومتر طول دارد و به طرف دره گاهان مي رود. بعد از پياده شدن از خودرو بايد اندكي هم پياده رويد تا به دره ابشار برسيد. همچنين در مسير تفت به ابركوه و حدود 10 كيلومتر بعد از شهر ، روستاي <<اسلاميه>> را كه رد كرديد يك كوه كوچك در سمت چپ تان مي بينيد كه به شكل سر عقاب است و <<عقاب كوه>> نام دارد.


جاذبه هاي ديدني روستاي زوار

امامزاده موسي برقع

شهرهاي شمال و جاذبه هاي ان

پيشنهاد ما به شما تور كيش از مشهد


برچسب: تاريخ در قلب كوير،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ دى ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۵۸:۰۶ توسط:وحيد عاملي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :