گردشگري گردشگري .

گردشگري

روستاهاي بكر استان مركزي را بشناسيم

روستاهاي بكر استان مركزي


خورهه-روستاي استان مركزي


روستاي خورهه از سكونتگاه هاي دشتي است و در شمال شرقي شهر محلات واقع شده است. مردم خورهه به زبان فارسي سخن مي گويند و پيرو مذهب جعفري هستند. اقتصاد خورهه بر زراعت و دامداري استوار است. چشم انداز هاي دشتي، تنوع گونه هاي جانوري و گياهي، غار شاه بلبل، غار تاريخي سوراخ گاو و چشمه وزوان از جاذبه هاي طبيعي خورهه است.
معبد سلوكي و ستون هاي بلند آن تنها اثر باقيمانده از دوران سلوكي و آثار قرن چهارم و يا سوم  قبل از ميلاد. سنگ نبشته تاريخي خورهه، احتمالا از آثار  دوره سلجوقي است و در زيارتگاه خورهه، سه تن از فرزندان حضرت امام موسي كاظم (ع) آرميده اند اين بنا هفت ايوان با سقف هاي تير پوش دارد.


عروسي هاي سنتي و مراسم مذهبي اهواهو در روستا رواج دارد. سرنا، دهل و دف در عروسي ها نواخته مي شود. قالي و قاليچه، جوراب پشمي و كرباس از صنايع دستي آن است از انواع شاته، فطير، شيري و آش هاي جو، بي بي سه شنبه، دوغ، ترخينه شير و آبگوشت، كالجوش، اشكنه، خورشت كرفس، كنگر و باميه از غذاهاي رايج اين روستاست. سوغات خورهه شامل قالي بافي، قاليچه، خشكبار، انگور و انواع لبنيات است.

دودهك- روستاي استان مركزي

روستاي دودهك در 17 كيلومتري شمال غربي دليجان در يك منطقه كوهپايه اي واقع شده و آب و هواي معتدل خشك دارد. مردم اين روستا به زبان فارسي سخن مي گويند و پسرو مذهب جعفري هستند. رودخانه دودهك از كنار روستا عبور مي كند و اقتصاد آن بر اساس كشاورزي و صنايع دستي قالي بافي شكل گرفته است.

اين روستا دو اثر تاريخي جالب توجه به نام هاي پل و كاروانسراي شاه عباسي را در خود جاي داده است. اين دو اثر از نظر معماري و قدمت در شمار آثار تاريخي ديدني ايران و استان مركزي به شمار مي آيند.

كاروانسرا دودهك، با چهار دهانه ناهمگون بنا شده است.

اين پل در سال 1365 آسيب جدي ديد و به علت ريزش، عبور و مرور از روي آن امكانپذير نيست و نيازمند مرمت مي باشد. روستاي دودهك از روستاي مسير جاده ابريشم مي باشد و واجد ارزش هاي تاريخي و گردشگري است. برگزاري مراسم و آئين هاي مربوط به جشن هاي محلي، اعياد مذهبي، عروسي و سوگواري عمومي رواج دارد.

 

آوه-روستاي استان مركزي

روستاي آوه در 25 كيلومتري جنوب ساوه قرار دارد و آب و هواي آن گرم و خشك است. روستاي آوه در دشت استقرار يافته و بافت مسكوني متراكمي دارد. پوشش گياهي سرسبز و اقليم قشلاقي روستا باعث جذب گردشگران به ويژه در بهار و پاييز مي شود.

در كتاب مرآت البلدان، ساخت شهر تاريخي آوه به اردشير بابكان نسبت داده شده است. تپه باستاني، آب انبار قديمي، كاروانسراي صفوي و زيارتگاه عبدالله نشانگر قدمت تاريخي اين روستاست.

مردم روستاي آوه به زبان تركي سخن مي گويند. مسلمان و پيرو مذهب جعفري هستند. درآمد بيشتر مردم روستا از فعاليت هاي زراعي، باغداري،  دامداري و ساير فعاليت هاي خدماتي و توليدي تامين مي شود.

كاروانسرا شاه عباسي از آثار دوره صفوي است و به شكل چهار ايواني و قرينه سازي كامل ساخته شده است. در پشت اتاق هاي كاروانسرا اصطبل قرار دارد. اين كاروانسرا در حدود 2800 متر زيربنا دارد. ديوار هاي داخلي و خارجي آن خشتي و آجري و طاق هاي هلالي و سقف هاي گنبدي شكل دارد.

آب انبار بلور در مقابل دروازه ورودي كاروانسرا قرار دارد و احتمالا بناي آن نيز به دوره صفوي مربوط است. بقعه عبداله، ساختمان ساده اي دارد و از آثار دوره سلجوقي است.

تپه باستاني آوه كه نزديك به 30 متر ارتفاع دارد، احتمالا از بقاياي برج يا ساختماني مرتفع است. در دامنه اين تپه، خشت و آجرهاي فراواني به چشم مي خورد. اين تپه يكي از برج هاي ديده باني است كه سلطان محمد سلجوقي در چهار جانب جلگه آوه ساخته بود.

موسيقي محلي عاشيقي در مراسم عروسي و جشن ها رواج دارد. جكور (چگور) و كمانچه سازهاي مورد علاقه مردم روستاست.

قالي، قاليچه و جوراب پشمي از صنايع دستي و دستبافته هاي مهور زنان و دختران اين روستا است. غذاهاي محلي اين روستا شامل: انواع خورشت ها مانند: قيمه، قورمه سبزي و انواع نان هاي فطير، گرده و لواش مي باشد. انواع بافتني ها، مصنوعات دستي و ميوه هاي تر و خشك از عمده ترين سوغات اين روستاست.


از اينكه با تورآگهي همراه هستيد سپاسگذاريم.

الف) مطالعه مطالب گردشگري بيشتر:

ب) پيشنهادهاي مسافرتي تورآگهي:

  • برترين پيشنهادهاي تور كيش  همه آژانس هاي ايران 
  • برترين پيشنهادهاي تورشمال  همه آژانس هاي ايران
  • برترين پيشنهادهاي تور مشهد  همه آژانس هاي ايران 

برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ساعت: ۰۶:۲۹:۵۱ توسط:وحيد عاملي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :