گردشگري گردشگري .

گردشگري

بارگاه امام موسي در برقع

 بارگاه امامزاده موسي در برقع

بارگاه امام موسي مبرقع(ع) كه فرزند امام نهم (ع) بود در قم قرار دارد

بر مزار اختران قم براي ديدن امامزاده موسي(ع)

با اين كه موسي مبرقع (ع) در قم چندان نام شناخته شده اي نيست ، اما پيدا كردن مقبعره او كار اساني است .كافي است هر جاي شهري هستيد سراغ محله چهل اختران بگيرد تا يكي از كوتاه ترين راه هاي رسيدن به مقبره ي فرزند امام محمد تقي (ع) رانشان تان بدهند. اسان ترين سر راست ترين راه دست رسي به معقبره پيوستن به خيابان شهيد دل اذر است. خياباني كه مردم قم ان را به اختصار اذر ميدانند . در حال حاضر بارز ترين نشاني كوچه چهل اختران ، خرابي خانه ها مغازه ها محله هاست . اين خرابي ها از همان ابتداي كوچه تا ورودي آستان ادامه داشته . در اين ميان تنها عمارت تاريخي قديمي توكلي است . كه به اداعاي تابلوي رنگ رورفته ميراث فرهنگي قدمتي قاجاري دارد . از گزند ويراني و نسيان جان در برده است . محله چهل اختران ، حال هواي غم انگيزي دارد ، با اين استدلال كه خرابي ها به زودي تبديل به صحن هاي فراخ دلگشا خواهد شد، از كنار وميراني ها وبساط دست فروشان مي گذريم و پابه به صحن امامزاده  موسي مبرقع (ع)ميزاريم.

صحن مجموعه چهل اختران ، در واقع حياطي است مصور در ميان طاق نماها و مقابر دور برش . در يك سوي ورودي مردانه و زنانه ارامگاه موسي مبرقع (ع) و مزار چهل اختران در يك سوي ديگر مسجد و سر در جمع جور بناهاي كه حرم  حضرت زيد است . كف حياط  مانند يك صفحه پازل با سنگ قبرهاي نو و كهنه پر شده است. سر به زير ميشوم و مشغول تماشاي سنگ قبرها. پيرمردي كه از تيزي و شرزگي افتاب بعداظهر قم به گودي طاق نماها دور تا دور حياط پناه برد ، به ما مي گويند :<<قديم ترها مرده هارا پشت ساختمان امامزاده دفن ميكردند ، اما ان جا را سال هاست كه شهرداري صاف كرده است و درخت كاشته است . اين جا جديد تر است . اين جا هم هنوز مرده خاك ميكند>>. جمله اش كه تمام ميشود ، نگاهي به اسمان يكدست ابي بي ابر مياندازد ، پارچه اي از جيبش در مياورد عرق  چينش را عقب ميكشد و قطرات عرق روي پيشاني اش را ميگرد . از خواندن سنگ نوشته ها دست ميكشم . در شلوغي و رفت امد هاي از ميان حق انتخاب هاي كه پيش رويم است ، ورودي مردانه را كه بر سردرش كتيبه استان مقدس حضرت موسي مبرقع (ع) ديده مي شود ، انتخاب ميكنم . در اين انتخاب بي شك گنبد نونوار و منقوش شده با كاشي هاي رنگارنگ ، نقش مهمي دارد. كفش هايم راتحويل كفش دار مي دهم وپا به تالار مستطيل شكل ميزارم . روبه رويم ارامگاه موسي مبرقع(ع) قرار دارد و سمت راستم حرم چهل اختران خواننده مي شود .

حضرت موسي (ع) در مدينه

 وقتي اعراب اشعري ساكن قم به سال 256 قمري ، با عربي قريبه كه صورتش را با پارچه كرباسي پوشانده بود، رو به رو شدند ، احساس خطر كردند . ان ها ترس داشتند كه اين مرد از مخالفان حكومت باشد و خليفه براي امان دادن به او ، ان ها را مواخذه كند . بعضي مورخان هم گفته اند ، اعراب اشعري نگران بودن كه مبادا مرد برقع پوش با كاروان همراهش به قصد تعضيف قدرت ان ها بر منطقه ودست گري اعراب قم امده باشند . به هر روز ، اعراب به او پيغام دادند كه قم را ترك كنند به اين ترتيب موسي مبرقع (ع) راه دار المومنين كاشان در پيش گرفت . به زودي دوتن از دوست داران خاندان اهل بيت (ع) كه از كوفه در پي موسي روان شده بودند ،از پس راه دور دراز به قم رسيدند و هويت مرد نقاب پوش را بر ملا كنيد . سران قبيله اشعري كه از دوست داران اهل بيت (ع) از كرده اي خود پشيمان شدند و راه كاشان در پيش گرفتنذد تا فرزند حضرت جواد (ع) را به قم برگردانند. اصرار سرگردگان عرب به بازگشت موسي (ع) جواب داد و او با همان صورت پوشيده به قم بازگشت و پيشنهاد اعراب و رهبري ان هارا بر عهده گرفت. علامه محدث <<ميرزا حسن نوري >> در كتاب <<بدر مشعشع در احوال ذريه موسي مبرقع>> در باره اي سكونت موسي مبرقع در قم مينويسد <<و موسي بن محمد به قم مقيم بود و از ان جا به جاي ديگر نرفت تا انگاه كه او را به وفات رسيد.>>

موسي (ع) دومين پسر موسي امام محمد تقي (ع) وسمانه مغربيه بود و وقتي به دنيا امد ، برادرش النقي دو ساله بود. منابع و كتاب تاريخي او را متولد 214ه ق مي دانند و محل تولدش را مدينه گفته اند . چنان زيبارو بود كه مردم كوچه بازار چشم به دنبالش ميگردانند و چنان پرهيزكار و متعمد پدر بود كه حضرت جواد (ع) در وصيعت نامه اش ان را متوالي اموالش خواننده . مردم مدينه موسي برقع پوش (ع) را تا سي سالگي اش در گوچه پس كوچه هاي شهرشان ديدند تا اين كه خواستند متوكل دهمين خليفه عباسي ، راهي بغداد شد . با قتل متوكل به سال 247 ه ق و براي در اماان ماندن از ازار ماموران خليفه ، راهي كوفه شدند 12 سال بعد ، ديگر كوفه هم براي فرزند امام نهم (ع) امن نبود ، پس بار ديگر نقاب بر چهره كشيد ، بر اسب نشست و از كوفه ودسيسه هايش دور شد . موسي (ع) فكر ايران در سر داشت و به مهمان نوازي و عدالت خواهي ايرانيان دل خوش بود.


معرفي جاذبه هاي گردشگري شمال

معرفي جاذبه هاي گردشگري امل

معرفي جاذبه هاي گردشگري چند شهر شمالي

معرفي جاذبه گردشگري پل سفيد

پيشنهاد ويژه ما به شما تور كيش از مشهد است


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ دى ۱۳۹۵ساعت: ۰۳:۱۳:۴۸ توسط:وحيد عاملي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :